Strona Główna / Święta

Święta

Dawni Słowianie posiadali w cyklu dorocznym wiele różnorodnych świąt i obrzędów z nimi związanych. Część z nich przetrwała do naszych czasów w nieco zmienionych bądź zminimalizowanych formach, lub święta słowiańskie zostały przejęte przez religię chrześcijańską.

 

Większość świąt słowiańskich opierała się na cyklu dorocznym i jest związana z charakterystycznymi, przełomowymi momentami w roku (przesilenia i równonoce) jak chociażby dobrze znane w kalendarzu Słowian Jare Gody oraz Noc Kupały, czy szeroko rozprzestrzenione i praktykowane do dziś Dożynki. Ponadto obrzędowość słowiańska skupiała się również na przełomowych momentach w życiu człowieka, czego przykładem są Postrzyżyny. Bardzo istotnym był również kult przodków, na co wskazują obchody świąt zmarłych przypadające kilkukrotnie w ciągu roku, największe i najbardziej znane na przełomie października i listopada.

 

W trakcie obchodów świąt Słowianie ucztowali i bawili się oraz składali ofiary np. z plonów, co miało przynieść pomyślność. Mniej skupiali się na czczeniu konkretnych bóstw, zamiast tego kultywując siły przyrody i bezosobową naturę.

 

Zachęcamy do zapoznania się z najważniejszymi słowiańskimi świętami i być może odnalezienia ich reliktów we współczesnej obrzędowości.

Dziady – spotkanie z przodkami

maski dziady

Dziady – bardzo stary i jeden z bardziej znanych obrzędów Słowian (a także Bałtów), występujący w poszczególnych regionach również pod nazwami takimi, jak zaduszki, Radecznica, pominki. Święto jest obchodzone do dziś przez rodzimowierców, a dotyczy składania hołdu zmarłym przodkom. Błędnie można sądzić, że Dziady były obchodzone jedynie w okolicach przełom …

Czytaj dalej...

Postrzyżyny, wkraczanie w dorosłość

Postrzyżyny – tradycyjny, występujący w wielu kulturach, rytuał polegający na obcięciu/przycięciu włosów dziecku, często połączony także z nadaniem imienia (sprawdź: imiona słowiańskie). Jest to prawdopodobnie najpowszechniejszy i najbardziej znany przykład tzw. rytów przejścia (por.: A. van Gennep „Les rites de passage”, pol. „Obrzędy przejścia”), który powodował zmianę statusu społecznego dziecka i …

Czytaj dalej...

Noc Kupały, Święto Kupały – czas magii i miłości

Noc Kupały – znana na Mazowszu również pod nazwami Noc Kupalna, Kupalnocka, Kupała, a na Podlasiu, Śląsku i Podkarpaciu jako Sobótka. Jest to święto przypadające na najkrótszą noc w roku (okolice 21-22 czerwca) czyli przesilenie słoneczne. Pochodzenia nazwy tegoż święta badacze doszukują się na dwa sposoby. Może ona nawiązywać do …

Czytaj dalej...

Pisanki, „pisane” jajka

Jajko. Jako że w wielu pogańskich religiach pisanki są symbolem nowego życia, odrodzenia, początku, płodności i siły, stały się jednym z najbardziej charakterystycznych elementów świąt wiosennych (Jare Gody), kiedy to Słowianie cieszyli się z rozpoczęcia kolejnego okresu wegetacyjnego, z przybywania słońca i nadejścia ciepła, Jajko było doskonałym darem dla Bogów, …

Czytaj dalej...

Jare Gody, Jare Święto

Jare Święto, znane też pod nazwą Jare Gody, lub Święto Jaryły/Jarowita, to kilku-kilkunastodniowy cykl obrzędów związanych z nadejściem wiosny, którego początek przypada na czas równonocy wiosennej. Współcześnie obchodzone jest w Polsce dnia 21 marca przez zarejestrowane związki wyznaniowe rodzimowierców. Nazwa prawdopodobnie pochodzi od bóstwa Jaryły, którego istnienie jednako jest poddawane …

Czytaj dalej...